2. klíčová aktivita
Příprava a realizace výukového modulu "Odbornost"
Prokázat znalosti své odbornosti v CJ budou muset žáci nejen u nové maturity, ale hlavně v praxi. I v RVP pro CJ je tento požadavek stanoven. K tomu ale chybí výukové materiály a pomůcky. Proto ve spolupráci učitelů CJ s učiteli odborných předmětů (z více SOŠ), metodiky NÚOV, odborníky z praxe a zástupci zaměstnavatelů vytvoříme výukové materiály pro 2 pilotní obory vzdělání - elektrotechnika (ICT a PC systémy), provoz a ekonomika dopravy (logistika), strojírenství. Nové výukové pomůcky budou ve formě pracovních listů. Část těchto pomůcek upravíme i pro prostředí LMS Moodle (e-learningová podpora výuky) a pro interaktaktivní tabuli. Tyto materiály ověříme v pěti 30 hodinových modulech "Odbornost" (1 hodina nad rámec řádné 3 hodinové dotace) ve 3. ročníku v AJ a NJ pod metodickým dohledem NÚOV. Moduly se budou realizovat ve školním roce 2011-12. Na úvod budou žáci testováni. Do každého modulu bude vybráno do 15 žáků (6 skupin). Ve výuce budou použity moderní vyučovací metody a prostředky - v max. míře budou využívány ICT (práce na PC, internetové zdroje) a interaktivní tabule. Prostřednictvím výuky v modulech žáci získají slovní zásobu své odbornosti, naučí se pracovat s odbornými texty a zvládat nejběžnější situace v písemném i ústním styku, ve kterých bude muset v praxi použít CJ. Projektové aktivity také pomohou žákům připravit se na odbornou část nové maturity. Poznatky a zkušenosti z výuky budou průběžně zaznamenávány, aby se závěrečné hodnocení (výstup klíčové aktivity) dalo využít v dalších letech a v dalších oborech vzdělání. Na závěr budou žáci opět testováni, aby se zjistila účinnost modulu - rozdíl mezi vstupní a výstupní úrovní.
Výstup klíčové aktivity:
Prvním výstupem modulu "Odbornost" bude asi 70 žáků, kterým modul umožní získat základy odbornosti svého oboru vzdělání, zvýšit své možnosti uplatnění na trhu práce, svou konkurenceschopnost. Exkurze do firem u nás a v zahraničí, práce s cizojazyčnými odbornými texty budou jistě motivační faktory, které zvýší zájem žáků o své další zdokonalení v CJ a zájem o studovaný obor vzdělání. Potencionální studentům VŠ usnadní úspěšné zvládnutí orientace ve svém oboru vzdělání. Tento modul by měl vést žáky také k samostatnosti a podpořit v nich vůli k dalšímu studiu.
Druhým výstupem bude, že učitelé CJ získají poznatky a zkušenosti, ověří si účinnost nových metod a forem práce, vytvoří 600-700 nových výukových materiálů. Z nich část pro e-learningovou podporu výuky v rámci školního LMS Moodle, část pro interaktivní tabuli. Učitelé absolvují školeni, kde získají základní informace o LMS Moodle a interaktivní tabuli (IT). Na dalších školeních se seznámí se způsobem tvorby výukových materiálů pro LMS Moodle a IT. Při tvorbě materiálů budou učitelům pomáhat týmy vytvořené z asistentů-žáků, pod vedením učitelů odborných předmětů, kteří budou do materiálů doplňovat audio/foto/video záznamy a animace. V rámci této aktivity podpoříme případně i tvorbu dalších výukových materiálů pro výuku CJ i pro další obory vzdělání. Všechny informace z výuky budou shrnuty do hodnocení AJ a NJ modulu tak, abychom je mohli implementovat do školních ŠVP. Předpokládáme, že získáme dostatek důkazů a argumentů pro začlenění odbornosti v CJ do celého průběhu studia (rozdělení na menší segmenty) nebo případné zvýšení hodinové dotace v CJ ve 3. ročníku o 1 hodinu i po ukončení udržitelnosti projektu.